På plats!

May 14, 2013 Sten > Lanza

Det tog tid innan jag kunde komma tillbaka till tangenterna. Men nu är jag här igen och skriver några rader innan jag kryper ner i sängen. Det var ett kärt återseende igår med min kompis Jordi som jag lärde känna på Canary Hotel i Amman, sommar 1986. Jag var tvingad till en övernattning i Barcelona på vägen hit och Jordi mötte upp på flygplatsen. Men vi hann inte mer än äta lite kvällsmat innan det var läggdags och transport ut till flygplatsen igen i förmiddags. Som tur var hann jag i alla fall få lite pan con tomate och jamón iberico till frukost.

På flygplatsen strök det omkring en massa folk med Ferrarikläder och annat som associerar till F1-cirkusen. Det var visst någon motorsport på gång i Barcelona igår…

När det drog ihop sig till boarding och jag tog mig mot gaten noterade jag ett antal vältränade personer med t-shirts och ryggsäckar från olika Ironmantävlingar. Det är ca 1800 startande på lördag och fler än jag hade valt att flyga in idag. Som det ska vara. Vi är en liten sekt som direkt identifierar varandra. Det behövs inget hemligt handslag, utan räcker med en igenkännande blick av samförstånd. Väl framme blir det lite extra spännande väntan på bagaget. De vanliga väskorna är inte mest intressant, utan det är vid specialbagaget som nerven känns. Cykeln kommer såklart alltid fram och den är såklart alltid hel och fin, men det går ändå att ta på spänningen i luften innan alla fått sina cyklar. Visst – min cykel kom fram den också, trots att jag checkat in den hela vägen redan på Arlanda och den vänta i transit på Barcelona flygplats över natten. Skönt när det funkar!

Jag bor i Puerto del Carmen som ligger precis söder om flygplatsen. Det är här som start, växlingsområde och mål är så det känns som rätt val för mig, även om själva tävlingscentret håller till på Club la Santa på andra sidan ön. Men erfarenheten säger mig att det är bra att ha nära till start och framför allt vill man ha nära hem efter målgång. Att man på köpet får närhet till simträning på simbanan är ett stort extra plus. Taxi från flygplatsen tog mig hit på ca 10 minuter, incheckningen gick som en dans och mindre än två timmar efter att vi landat hade jag packat upp allting och satt ihop cykeln på balkongen.

Jag kunde konstatera att mitt hotell har absolut perfekt läge om man vill ha nära till själva tävlingsområdet. Faktum är att jag tror att knappast finns något rum som ligger närmare simstarten än min lägenhet. Titta på bilden nedan som är tagen från min balkong! Simstarten är till höger om de gula bojarna/linan. Hela simbanan är faktiskt redan utlagd och dessutom väldigt väl markerad (så väl att jag kände mig tvungen att dubbelkolla med en livräddare att det verkligen var tävlingsbanan som man såg). Man simmar norrut i vänstervarv och kommer upp på stranden igen i struten som formas av linorna (öppningen kommer göras lite större när det är tävlingsdags). Två varv ska avverkas innan man får ge sig av på cykeln.

Jag trodde det blev mörkt tidigt här nere, men när jag var klar med allt och det fortfarande kändes allmänt varmt och ljust som mitt på dagen insåg jag att det inte fanns någon ursäkt för att avstå från simträning. Så jag tog mig ner till stranden och gled i våtdräkten och tog ett varv på banan. Det är alltid lite knepigt att simma i öppet vatten och det känns extra osäkert när man är ute helt själv. Men nu är det gjort och jag har koll på läget. Det blir minst två varv på simbanan imorgon, fast kanske lite tidigare på dagen. Jag mår bra av att simma mycket och ofta i öppet vatten inför tävling och här har jag det verkligen väl ordnat i det avseendet.  Så nu går det inte att ducka!

Nog för idag. Nedan ytterligare några bilder av simbanan, en vy över strandrestaurangen där jag åt middag, samt dagens efterrätt Flan Casero, och en liten rackarns Orujo de Hierbas med Café. Allt mycket gott. Tror jag går tillbaka dit imorgon kväll.